عوارض تشنج در کودکان

همان طور که گفته شد صرع یکی از وضعیت های شایع نورولوژیک در کودکان است که در برخی موارد علت آن بدرستی مشخص نمیگردد. سه مکانیسم در سطح سلولی در بروز این عارضه شناخته شده اند:
۱- اشکال در عملکرد کانالهای یونی که ممکن است منجر به باز ماندن طولانی مدت کانالهای سدیمی یا کلسیمی سلول گردد که این منجر به دپلاریزه شدن بیش از حد غشای سلول پیش سیناپسی میشود.
۲- وجود بیش از اندازه محرکها مثل گلوتامات یا نقص در مهار کننده هایی مثل گابا که منجر به افزایش سطح فعالیت مغز میشود.
۳- تغییرات سلولی مثل رشد بیش از حد راه های تحریکی یا سیناپس های تحریکی
در هر حال علت هرچه که باشد این عارضه برخی مشکلات شناختی و زبانی را ایجاد میکند که در زیر به اختصار آنرا شرح میدهیم:
۱-کارکردهای شناختی کلی :
اغلب شکلهای تخریب شناختی که به واسطه تشنج در کودکان ایجاد میگردد تحت عنوان اختلال عصب شناختی خفیف طبقه بندی میگردند. ارزیابی افراد مبتلا با تست وکسلر نشان داده که سطح نمره هوش این افراد در محدوده متوسط رو به پایین تا متوسط قرار دارد و در برخی مطالعات بر این نکته تاکید شده که هرچه شدت تشنج بیشتر باشد توانایی شناختی فرد بیشتر تضعیف میگردد.
۲-عملکردهای آکادمیک :
در افراد مبتلا به این عارضه درصورتی که صرع به خوبی تحت کنترل قرار بگیرد دستاوردهای تحصیلی آنان مشابه با جمعیت عادی خواهد بود و در غیر اینصورت فرد با مشکلات تحصیلی مواجه خواهد بود. البته در برخی کودکان اختلال یادگیری به عنوان یک عارضه همبود با صرع دیده میشود که در اینصورت مطابق با تحقیقات انجام شده کودک از نظر دستاوردهای تحصیلی زمانی معادل با یک سال و نیم از کودکان دچار اختلال یادگیری همسن با خود عقب تر خواهد بود.
۳-پردازش زبانی :
این افراد در تست وکسلر از نظر زبانی در محدوده متوسط یا متوسط رو به پایین قرار دارند. البته در این زمینه تواناییهای زبان بیانی نسبت به زبان دریافتی دچار تخریب بیشتری میشوند.
۴-پردازش بینایی – فضایی :
در این زمینه کودکان مبتلا به صرع در تست وکسلر باز هم در محدوده متوسط و متوسط رو به پایین قرار دارند.
۵-سرعت پردازش :
فعالیت های مرتبط با سرعت پردازش مربوط به عکس العمل های سریع و کنترل حرکتی میشوند. این افراد علاوه بر ضعف در فعالیتهای کنترل حرکتی در چیره دستی و مهارت های انگشتان نیز مشکل دارند.
۶-حافظه روزانه :
حافظه روزانه مربوط به چند آیتم مختلف مثل توجه، تواناییهای شناختی کلی، حافظه کاری شنیداری و گوش بزنگی میشود. این نوع از ارزیابی توسط خانواده فرد مبتلا انجام میگیرد و مشاهده شده که خانواده افراد مبتلا به صرع نسبت به جمعیت عادی کودکان خود را از این نظر دچار مشکل میبینند.
۷-یادگیری کلامی و حافظه :
اغلب مطالعات انجام شده درباره این آیتم برای کودکان مبتلا به تشنج در یادگیری و بازیاد آوری سطح متوسطی را نشان میدهند. البته گفته شده که این کودکان در یادآوری مجدد مشکل بیشتری نشان میدهند.
۸-یادگیری غیر کلامی و حافظه :
این بخش بیشتر مربوط به حافظه بینایی میشود. البته کودکانی که از نظر شناختی در سطح بالاتری قرار دارند در این قسمت عملکرد بهتری نشان میدهند.
۹-توجه :
تخریب در توجه شنیداری، حافظه کاری شنیداری، توجه دیداری، حافظه کاری بینایی و حفظ توجه پایدار در منابع مختلف ذکر شده اند. البته میزان تخریب در بیمارانی که حملات صرع در آنها کنترل نشده بیشتر است.
۱۰-کارکردهای اجرایی :
۴۲ درصد از این کودکان دچار تخریب سطوح بالای شناختی میشوند. درجا زدن ، مشکل در تغییر توجه و مهارتهای برنامه ریزی از جمله این تخریبها محسوب میشود.
لازم بذکر است که تخریبهای دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد اما در این نوشتار از منابع محدودی استفاده شده است.

میثم نظام الدینی

مدیر سایت/ کارشناس ارشد کاردرمانی

More Posts

درباره میثم نظام الدینی

مدیر سایت/ کارشناس ارشد کاردرمانی
این نوشته در بیماریهای نورولوژیک کودکان ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>