رشد کارهای دوران کودکی از چهار تا پنج سالگی

در پنج سالگی بازی های نمادین و خیالی، بیشتر بصورت بازی اجتماعی در گروههای کوچک ۲ و ۳ نفره دیده میشود. کودک ۵ ساله یک سوم زمان خود را صرف بازی وانمودی می نماید. با این وجود، بازی وانمودی براساس تقلید از زندگیواقعی و نشانه ای برای ایفای نقش های خاص است( برای مثال، آتش نشان، پلیس). اگرچه کودکان در این سن درک برخی نقشهای بزرگسالان را نشان میدهند، اما به اشتباه آنها را یک بعدی فرض می نمایند( برای مثال، آتش نشان فقط یک نقش دارد و آن خاموش کردن آتش است).

از طریق بازی وانمودی، کودکان خلاقیت، توانایی حل مشکل و درک دیدگاههای دیگران را رشد میدهند. بازیهای ساختنی، مهارتهای مختلفی را در طول کودکی نخستین به کودک آموزش میدهند. این مهارتها ابتدا در تکمیل پازل و اسباب بازی های جورسازی نشان داده میشوند. با کسب مهارت در تکمیل پازل، خلاقیت کودک در ساختن افزایش می یابد. برای مثال، کودک ۴ ساله می تواند یک طرح ساختنی با مکعب را ایجاد و سپس اقدام به اجرای آن نماید. یک کودک ۵ ساله قادر به ساخت یک طرح هنری ساده و یا خلق یک طرح سه بعدی از روی نمونه ودستورالعمل است. یک کودک ۵ ساله میتواند یک پازل ۱۰ قطعه ای را بسازد. نتیجه کار برای کودک بسیار مهم می باشد و او تمایل دارد که آن را به دیگران نشان دهد.

برنامه ریزی فعالیتهای ساختنی و بازیهای سازنده به درک کودک از ادراک فضایی و روابط شی ء کمک می نماید. این فعالیت مبنایی برای این عملکرد تحصیلی او می باشد. بین ۲ تا ۵ سالگی کودکان بسیار فعال و تقریبا همیشه آماده شرکت در بازیهای پرجست و خیز و تجربیات حرکتی نیز برای آنها لذت بخش و از دروندادهای حسی نیرومند برخوردار می باشند. فعالیتهایی از قبیل دویدن، پریدن، لی لی کردن و پشتک زدن به شکل بازی و بدون هیچ هدف خاصی انجام میشوند. کودکان از اجرای گروهی این فعالیتها به علت سهولت و شادمانی همزمان آنها لذت میبرند. در بازیهای جسمانی و تداعی گر، کودکان عموما علاقه بیشتری به با هم بودن دارند تا دستیابی به هدف فعالیت. به هر حال این نکته مهم است که برخی کودکان از بازیهای اجتماعی و برخی دیگر از بازیهای انفرادی لذت می برند. این تفاوتها بیشتر در ارتباط با تمایلات و ویژگیهای مزاجی می باشند تا توانایی آنها.

کارهای بازی

  • بازیهای با قاعده

آغاز بازیهای گروهی با قواعد آسان

انجام بازیهای سازماندهی شده با نقش های از پیش تعیین شده

مشارکت در بازیهای حرکتی درشت سازماندهی شده مانند گرگم به هوا

  • بازی سازنده

افتخار نمودن به کارهای خود

علاقمندی به هدف فعالیت هنری

ساخت طرحهای پیچیده

  • بازی اجتماعی: بازی نمایشی

مشارکت در نقش گزاری با کودکان دیگر

مشارکت در لباس پوشیدن

داستانگویی

تداوم بازی وانمودی با اشخاص خیالی

مهارتهای عملکردی

  • حرکات ظریف/ دستکاری

نقاشی کشیدن در حالیکه از الگوی گرفتن سه پایه ای پویا استفاده میشود

نسخه برداری از اشکال ساده

تکمیل پازلهای ۱۰ قطعه ای

استفاده از قیچی در برش مربع و دیگر شکلهای ساده

رنگ آمیزی بین خطوط

استفاده مناسب از دو دست، یک دست در حال نگه داشتن شیء و دیگری در حال دستکاری کردن آن

کشیدن یک خط به عنوان آدمک یا آغاز کشیدن تنه و دستها

نسخه برداری از نام خود

نخ کردن دانه های یک چهارم اینچی

  • حرکات درشت/ تحرک

پرش از پله های بلند، پرش به جلو

پرتاب توپ

لی لی کردن به مسافت ۴ تا ۶ گام

بالا رفتن از وسایل و تاب خوردن با دستها یا پاها از آنها

پرتاب و به هدف زدن توپ

جهش بلند

بالا و پایین رفتن از پله ها با پاهای متناوب

  • پردازش شناختی

درک قواعد بازی

یادآوری قواعد با یادآور های اندک

ساخت داستانهایی شامل نقش گزاری با کودکان دیگر

مشارکت و همکاری در بازیهای هدفمند با دو یا سه کودک دیگر

مشارکت در طراحی یک فعالیت بازی

آغاز حل مشکل انتزاعی

  • اجتماعی/ تعامل

لذت بردن از شکلک درآوردن

خواندن تمام سرود

نقش گزاری بر مبنای نقشهای والدین

مریم گرایلی افرا

درباره مریم گرایلی افرا

معاون سایت
این نوشته در عمومی ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>