مشکلات نوشتاری

مشکلات نوشتاری به شکل های مختلف دیده می شود، مانند اختلال دیکته نویسی، اختلال انشا نویسی یا اختلال بیان نوشتاری؛ مشکلات دست نویسی و بدخطی. در متن حاضر به مشکلات دست نویسی پرداخته شده است.

پژوهش ها نشان داده است که بین ۲۳ تا ۲۹ درصد کودکان دبستانی مشکلات دست نویسی دارند. پیامدهای مشکلات دست نویسی برای کودکان عبارتند از:

۱٫ کسب نمره پایین تر نسبت به سایر دانش آموزان در دروس مختلف گرچه محتوای نوشتاری آنان یکسان باشد.

۲٫ کاهش کیفیت و روانی متونی که کودک می نویسد زیرا مجبور است به جای محتوا و ساختار متن فقط بر عملکرد نوشتن متمرکز شود. کندی نوشتن باعث افت کیفی و ساختاری انشا کودک می شود.

۳٫ به دلیل سرعت پایین نوشتن، تکالیف و پاسخگویی به سوالات امتحانی کودک بسیار طول می کشد.

۴٫ کودک یادداشت های تکالیفش را نمی تواند بخواند، لذت در انجام تکالیف منزل هم مشکل پیدا می کند و توبیخ می شود.

۵٫ فرآیندهای پیچیده تر مربوط به نوشتن مثل گرامر را هم به خوبی فرا نمی گیرد زیرا توجه دیگران و خود او همیشه به دست خط اوستنه محتوای نوشته هایش.

۶٫ ایجاد انزجار از نوشتن و متوقف شدن فرآیند یادگیری کودک، گاه پرهیز از نوشتن به واسطه نیاز کودک به تلاشی بیش از حد و غیرمعمول است.

انواع مختلف دست نویسی عبارتند از:

۱٫ یادآوری طرحواره حرکتی، شکل دادن به خطوط جهت نوشتن حروف یا اعداد، تناوب نوشتن حروف و اعداد و روانی نوشتن آنها

۲٫ کپی کردن از یک نمونه مشابه

۳٫ کپی کردن( نسخه برداری) از یک منبع نزدیک مثلا نوشتن معانی لغات از لغت نامه یا نوشتن کلمه ترکیب های درس

۴٫ کپی کردن( نسخه برداری) از یک منبع دور مثلا از روی تخته سیاه

۵٫ کپی کردن از خط کتابی به صورت تحریری و دیکته نویسی

۶٫ نوشتن لغات، اسامی، آدرس ها، شماره تلفن های دیکته شده در خانه یا مدرسه

۷٫ انشا نویسی و جمله نویسی

گاهی نوشتار کودک خوانا است ولی ظاهر خوبی ندارد. شکل دادن به حروف، فضاگذاری مناسب و اندازه حروف در خوانایی متن تاثیر بیشتری دارند. سرعت نوشتن هم عامل مهم دیگری در دست نویسی است که با تعداد حروف نوشته شده در دقیقه مشخص می شود. کندی در نوشتن باعث می شود کودک از تکلیف کلاس و دیکته جا بماند و ایده هایش برای نوشتن را از دست بدهد، لذا سرخوردگی و بی رغبتی به نوشتن را به دنبال خواهد داشت.

سرعت نوشتن به تدریج بیشتر می شود ولی رشدی خطی ندارد زیرا هر چه متون نوشتاری در کلاس های آخر دبستان سخت تر می شوند سرعت نوشتن کاهش می یابد. اگر سرعت کپی کردن کودک خیلی بهتر از انشا نویسی و نوشتن خود به خودی اوست باید مشکلات بیانی لحاظ شوند و کودک از نظر زبان بیانی مورد بررسی قرار گیرد.

عوامل مربوط به ناخوانایی عبارتند از:

۱٫ ضعف کیفی در نوشتن بخش هایی از حروف مثل نقطه، سرکج و علائم حروف و رعایت شیب های مناسب. این ضعف بر دست خط و خوانایی نوشته های کودک بسیار تاثیر می گذارند.

۲٫ فاصله گذاری نامناسب: برخی کودکان بین حروف و کلمات فاصله مناسب را رعایت نمی کنند و به همین دلیل نوشته هایشان خوانا نیست. در مواردی هم جهت حروف و کلمات رعایت نشده و جمله ها و خطوط در هم تداخل می کنند.

۳٫ اشکال در شکل دهی به حروف: برخی کودکان قادر نیستند خطوط، پیچش ها و زوایای مناسب حروف را ترسیم کنند و به همین دلیل حروف بدشکل و ناخوانا می شوند. به طور کلی حروف از خطوط عمودی، افقی، مورب یا قوس دار ساخته شده اند. به نظر می رسد کودکان در شکل دادن به حروفی که تنها از خطوط افقی و عمودی ساخته می شوند مثلا  ا، ب و … دشواری کمتری دارند، پیداست که بیشترین دشواری در شکل دادن به حروفی است که ترکیب خطوط و قوس ها در آنها دیده می شود مثل ط، ص، ح، ه، و ….

۴٫ نامنظم نویسی: برخی کودکان در چیدن منظم حروف و کلمات کنار هم مشکل دارند، بالا و پایین بردن خطوط در کلمات را نمی توانند به درستی رعایت کنند، به خط زمینه توجهی نمی کنند و به همین دلیل نوشته هایشان نامرتب و بدخط می گردد.

منبع: کتاب مشکلات نوشتاری کودکان

تالیف: رزی زینعلی

مریم گرایلی افرا

درباره مریم گرایلی افرا

معاون سایت
این نوشته در دست و مهارت های دست ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>