اختلال در خواندن

خواندن یکی از مهارتهای اساسی است که ما را در دریافت و درک اطلاعات و مفاهیم جدید یاری می دهد. اکثر دانش آموزان مقدمات مهارتهای اساسی را در دبستان می آموزند، ولی دانش آموزان با نیاژهای ویژه برای اکتساب آن به برنامه های آموزش ویژه نیاز دارند. اغلب دانش آموزان با ناتوانی یادگیری در یک یا چند سطح از مهارتهای اساسی مشکل دارند. اختلال در خواندن یکی از رایج ترین مشکلات در میان آنهاست. در حدود ۹۰ درصد دانش آموزان با ناتوانی یادگیری در خواندن مشکل دارند.

عدم توانایی خردسالان در به کارگیری درست بازشناسی و تولید واج های مجزا می تواند پیش بینی کننده مشکلات خواندن باشد. این مشکل می تواند در مشکلات تحصیلی کودکان هنگام ورود به مدرسه نمود پیدا کند. اغلب آنها در بدو ورود به مدرسه، ابدا در یادگیری صدای حروف مشکلاتی را نشانمی دهند، سپس مشکلات آنها به بازشناسی حروف نوشتاری و کلمه های ساده نیز تعمیم می یابد، در نهایت در پایان پایه تحصیلی اول، ناتوانی یادگیری بطور معناداری نمایان می گردد.

عوامل اختلال در خواندن عبارتند از:

  • عدم آمادگی برای خواندن
  • معلولیت های جسمانی مانند اشکالات دیداری و شنیداری
  • عقب ماندگی عمومی رشد گفتار و اشکالات گفتاری
  • محدودیت در واژه ها
  • معلولیت های فرهنگی و اجتماعی
  • اشکال در درک موقعیت فضایی
  • عدم برتری جانبی
  • اختلال در قدرت حرکتی
  • تشخیص ضعیف بین تصاویر مشابه

اولین و اساسی ترین مرحله در رشد خواندن، مرحله آمادگی است که شامل جنبه های وراثتی، خانوادگی و محیطی است و به رشد مسائل پایه مثل شناختن جهت ها، تمیز دادن رنگ ها، هماهنگی چشم و دست و … اشاره می کند.

ویژگی های کودکان دارای اختلال خواندن

اگرچه نمی توان ویژگیهای صد درصد مشابهی را در اینگونه کودکان مشاهده کرد اما می توان گفت اغلب آنها ویژگیهای زیر را دارند:

  • بیشتر این کودکان پسر هستند.
  • در کلاس های درس غالبا مشکلات رفتاری دارند
  • تمایل به خواندن ندارند
  • قادر نیستند یک دایره لغات بینایی ایجاد کنند
  • دامنه توجهشان کوتاه است
  • در تمرکز مشکل دارند
  • معمولا در مدرسه افت تحصیلی دارند
  • معمولا دارای مشکلات جسمی مانند ضعف بینایی و شنوایی هستند
  • اغلبشان مسائل هیجانی دارند
  • در خواندن شفاهی و کلامی تردید می کنند و گاهی دچار لکنت می شوند
  • به جای اینکه چشم هایشان را هنگام خواندن حرکت دهند، سرشان را تکان می دهند
  • کلمه به کلمه می خوانند
  • به زحمت و با صدای کشیده و لحن یکنواخت می خوانند
  • به نقطه گذاری توجه ندارند و از توجه به معنی لغت غافلند
  • وقتی مطلبی را آهسته می خوانند، لبهایشان را تکان می دهند یا در ذهنشان لغات را می خوانند
  • واژه ها را غیرمرتبط با محتوا و غیرمرتبط با عناصر آوایی حدس می زنند
  • حافظه دیداری و شنیداری شان ضعیف است
  • فاقد تمیز و تشخیص کافی شنیداری هستند
  • در مدرسه سازکاری شخصی مناسبی ندارند
  • رشد اجتماعی کافی ندارند

انواع اختلالات خواندن

افرادی را که دچار اختلال در خواندن هستند به سه دسته تقسیم می کنند: ۱) اول گروهی که اختلال خواندن آوایی دارند. این افراد مجموعه لغات نسبتا زیاد و قابل توجهی را در ذهنشان ذخیره کرده اند اما هجی کردن آنها ضعیف است.۲) گروه دوم افرادی هستند که اختلال خواندن ایده ای دارند این گروه می خوانند و هجی می کنند اما در ساختار بینایی لغت اشکال دارند. ۳) گروه سوم افرادی که مشکل هر دو گروه را دارند.

می توان گفت سبب شناسی این اختلال تقریبا در تمام تئوری ها بر پایه ۴ اصل بنا شده است:

۱٫ درک بینایی و حافظه بینایی مختل

۲٫ ترکیب بین حسی مختل

۳٫ یادآوری مختل نظم تداعی ها و سری ها

۴٫ پردازش کلامی مختل

مریم گرایلی افرا

درباره مریم گرایلی افرا

معاون سایت
این نوشته در اختلالات یادگیری ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>